Instruktion för uppstart av fiber samt lägesuppdatering

Nu har cirka hälften av våra medlemmar fått sin medieomvandlare och några fastigheter i föreningen är till och med uppkopplade via fiber! För drygt 10 medlemmar återstår fortfarande att få fibern blåst och skarvad in till huset. Detta arbete skall enligt Empower klaras upp under nästa vecka och alla i föreningen kan därför räkna med att ha fiber inom någon eller några veckors tid. Arbetsgången för uppstart av fibern är följande:

  1. Medlemmarna skall skicka in sina ”beställningslappar” till Fastbit med en gång om man inte har gjort det. Ingen beställning – ingen uppkoppling.
  2. Fiber bygget; Empower/Rydma fibersätter, fibersvetsar, kvalitetskontrollerar och monterar mediaomvandlaren
  3. Empower meddelar Lidköping Bredband och Fastbit ”Nu är dessa kunder klara”  (Fredagar vecka 1)
  4. Lidköpings Bredband kopplar in kunderna i elektroniken (under vecka 2)
  5. Beställda tjänster startas upp (under vecka 2)
  6. Fastbit ringer dessa kunder och bokar in en halvtimmas starthjälpstid med Agera IT. Denna halvtimma ingår i föreningens avtal med Fastbit och är gratis för medlemmen. (under vecka 2)
  7. Brev skickas ut med bokad tid och installationsanvisningar för datanät, Telefon och TV (under vecka 2)
  8. Agera IT besöker medlemmarna för att leverera ev hårdvara och startupphjälp (installation av befintlig eller nyinköpt router till en dator). All ev hårdvara bekostas av medlemmen själv. (under vecka 3)
  9. Kunden skall därefter själv säga upp bredbandsabonnemang hos sin tidigare tjänsteleverantör

Observera att startupphjälpen omfattar kontroll av att fibern är driftsatt och fungerar ihop med en dator. Om mer hjälp med installation av TV, nätverksuppkopplingar osv önskas kan man själv köpa till det av AgeraIT. Lämpligen avtalas tid för detta när de är ute på första besöket.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar